Mijn vierde en vijfde week in de Filipijnen - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Eline Stralen - WaarBenJij.nu Mijn vierde en vijfde week in de Filipijnen - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Eline Stralen - WaarBenJij.nu

Mijn vierde en vijfde week in de Filipijnen

Blijf op de hoogte en volg Eline

23 November 2015 | Filipijnen, Cebu City

Door de drukke weken en leuke weekenden, heb ik weer even tijd moeten maken om een nieuwe blog te maken.

De vierde week in de Filipijnen en dus mijn tweede week op het project. Vanaf deze week zit ik samen twee andere meiden van school op het project, Liselotte en Inge. Na een leuke eerste week op het project, was ik benieuwd naar wat mij deze week stond te wachten. Vorige week heb ik in alle groepen meegekeken en vanaf deze week zou ik in de vaste groepen gaan werken. In de ochtend heb ik een vaste groep met kinderen die aan het leren lezen en schrijven zijn. Het is lastig voor deze kinderen omdat ze veel moeite hebben met het vasthouden van hun concentratie. Mijn vaste groep in de middag is de kleuterklas. Hier wordt vooral gewerkt met speeltjes, om op die manier de kinderen iets te leren. Wat mij ook opvalt is dat het eigenlijk nooit van te voren duidelijk is hoeveel kinderen er zullen komen. De ene dag zijn het vijf kinderen en de andere dag zijn het maar drie kinderen. Doordat er in alle klassen ook een klassenassistent aanwezig is, is het voor mij lastig om mijn plek te vinden. Vooral wanneer er weinig kinderen zijn, weet ik soms niet wat ik kan betekenen en voel ik me daardoor niet heel nuttig. Gelukkig kan ik hier met de andere meiden over praten.

Op donderdagavond wordt er in een hotel even verderop yoga gegeven. Samen met de andere vrijwilligers ben ik hierheen gegaan, om een uurtje sportief te doen. We lagen met zijn alle prima in de kreukel op een matje en hebben erg gelachen. Na de yoga zijn we naar de shoppingmall gegaan en hebben daar lekker gegeten bij een Italiaans restaurantje.

De volgende dag was het alweer vrijdag. Het was leuk met de kinderen op het project en we hebben veel geschilderd en getekend. Na de dag op het project was het weekend! Hier kijken we dan met elkaar ook altijd erg naar uit. Dit weekend stond een tripje naar Bantayan Island op de planning. Om 6 uur werden we door een busje opgehaald die ons bracht naar de haven in het noorden van Cebu. Vanuit daar namen we een boot die ons bracht naar het plaatje Santa Fe op het eiland Bantayan. Hier eenmaal aangekomen moesten we gaan zien waar we de avond wilde gaan slapen. We kwamen uiteindelijk aan bij het ‘Resort Beach Placid’. Een leuk en gezellig resort, aan het witte strand en uitzicht over de blauwe zee. Al snel waren we het erover eens dat we heerlijk wilde relaxen op het strand. Zo gezegd, zo gedaan en hebben deze dag verder niks gedaan dan in de zon gelegen, gezwommen, gelezen en geslapen. ’S Avonds zijn we met elkaar uit eten geweest bij een heerlijk restaurantje.

De volgende dag konden we lekker uitgeslapen, wat we allemaal ook wel nodig hadden. Ook deze dag hebben we niet veel meer gedaan dan de vorige dag; zonnen, zwemmen, lezen en slapen. We vonden het dan allemaal ook erg jammer toen het tijd was om terug te gaan naar de haven, om vanuit daar weer de boot te nemen naar Cebu. Ondanks dat ik het weekend niet veel had gedaan, viel ik deze avond als een blok in slaap in mijn bedje in het Mayflower Inn hotel.

Na het leuke weekend begon de derde week op het project. Ik merk dat de kinderen mij herkennen en sommige wat gehecht aan mij raken. Ook leer ik de kinderen beter kennen, wat mij helpt tijdens de activiteiten. Zo weet ik wat er wel en niet werkt bij de kinderen en waarmee ik het kind positief kan benaderen. Een van de kinderen uit de ochtend groep, kan al best goed lezen. Het is dan ook leuk om dit met hem te oefenen en te kunnen complimenteren wanneer hij het goed doet. Ik merkte dat hij vaak hetzelfde boekje moet lezen waardoor ik zelf op zoek ben gegaan naar andere boekjes die passen bij zijn niveau. In het kantoor staat een grote boekenkast waar keuze genoeg was. Ik merkte dat hij het leuk vond dat hij andere boekjes kon lezen en ging dan ook enthousiast weer verder.

In de middag heb ik een soort eigen kind waar ik meestal mee werk. Het is een jongetje van vijf jaar met het syndroom van down. Sinds vorige week zit hij bij Prime Center en was het dus allemaal nog erg nieuw voor hem. Ook bij hem merk ik dat hij mij herkent en zich begint te hechten. Zo vind hij het erg leuk om op de trampoline te springen of samen wat te kijken in een boek.

Woensdagavond hebben we met alle vrijwilligers gegeten bij een leuke pizza tent, hier konden we zelf onze pizza samenstellen. Daarna zijn we met zijn alle doorgegaan naar de salsa. Bij binnenkomst eerst maar een drankje gehaald waarna ons al snel weg gevraagd of we het leuk vonden om met zijn alle de basisstappen van de salsa te leren. En daar gingen we, met zijn alle de dansvloer op en werd ons door de salsalerares de salsa geleerd.

Vrijdagmiddag was het weer weekend! In de avond onder het genot van pasta en wijn hebben we met elkaar besproken wat we dit weekend wilde gaan doen. Het was al duidelijk dat we naar Camotes Island wilde gaan. Maar hoe en wat.. Op Camotes Island rijdt namelijk geen openbaar vervoer waardoor we dit van te voren moesten regelen. Zo gezegd, zo gedaan. Alles was geregeld en zaterdagochtend om 6 uur gingen we met de taxi naar het busstation. Vanuit daar hebben we een bus genomen naar de haven waaruit de boot vertrok naar Camotes Island. Op het eiland werden we opgewacht door een chauffeur met busje, die we voor beide dagen hadden gehuurd. Omdat het zaterdag bewolkt was met af en toe regen besloten we om deze dag het eiland te zien en naar wat hotspots te gaan. Zo zijn we langs twee grotten gegaan waar we konden zwemmen. Doordat het erg druk was bij de eerste, zijn we bij de tweede grot gaan zwemmen. Hier waren we de enige en was het bijzonder om in het hele heldere water te zwemmen. Vervolgens zijn we langs een groot meer gegaan. Hier heb ik samen met Inge, Roos en Esmee een klein bootje gehuurd om het meer op te gaan. Je kan je vast voorstellen dat het niet allemaal even makkelijk ging waardoor we af en toe bijna overvielen, de bosjes in zijn gevaren en met natte kleding terug kwamen. Ondanks het mindere weer hebben we een leuke dag gehad.

De volgende ochtend scheen het zonnetje en klopte onze planning. We wilde naar het strand!! Bij het resort, naast ons resort, konden we lekker relaxen op het strand en in de zee. We hebben het erg gezellig gehad met elkaar en begonnen rond 16.00 uur aan onze terugreis naar Cebu City. Ondanks dat ik niet heel uitgerust was, was ik weer klaar voor een nieuwe week op het project.

Liefs & tot snel vanuit de mooie Filipijnen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Actief sinds 16 Okt. 2015
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 4129

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2015 - 08 Januari 2016

Filipijnen

Landen bezocht: