Alweer over de helft van mijn avontuur! - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Eline Stralen - WaarBenJij.nu Alweer over de helft van mijn avontuur! - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Eline Stralen - WaarBenJij.nu

Alweer over de helft van mijn avontuur!

Blijf op de hoogte en volg Eline

06 December 2015 | Filipijnen, Cebu City

Wat gaat de tijd snel, waar wat heb ik het onwijs naar mijn zin!! Ik ben alweer zeven weken in de Filipijnen en ben al heel wat ervaringen rijker. Ik geniet van alle mooie dingen die ik zie en meemaak, en wat soms teveel is om op te noemen.

Twee weken geleden was dan alweer mijn vierde week op het project. Ik merk dat het mij allemaal wat makkelijker af gaat en dat ik mijn eigen weg kan vinden. Soms is het nog lastig doordat de leraren hun eigen structuurtje hebben en deze moeilijk is te doorbreken. Ik probeer dit dan ook los te laten en mee te gaan met wat de leraren willen doen.

Het was een iets kortere week, doordat we de vrijdag vrij hadden genomen. In de ochtend begon ons weekend tripje naar het eiland Bohol. Dit is een eiland ten oosten van Cebu. Om 06.15 namen we een taxi die ons naar de pier bracht en vanuit daar moesten we twee uur met de boot. Het was een fijne reis en voor we het wisten waren we op Bohol. Eenmaal aangekomen op het eiland gingen we eerst op zoek naar een hostel bij het strand. We kwamen uit bij het Beach Rock Resort, gelegen bij Alona Beach. Daar was een kamer voor 8 personen beschikbaar en we waren dan ook snel overgehaald om deze te boeken. Die middag hebben we heerlijk op het strand gelegen en heb ik voor het eerst genoten van een heerlijke massage. Een uur ontspannen met het geluid van de zee op de achtergrond, iets wat ik echt even nodig had.

De volgende ochtend ben ik met nog een paar meiden lekker naar het strand gegaan, daar het zonnetje heerlijk scheen. Helaas verdween deze rond een uurtje of 12 en kwamniet meer terug. Die middag was er veel regen en bewolking waardoor we wat winkeltjes hebben gekeken en lekker hebben gerelaxt bij het hostel. In de avond was het gestopt met regenen en zijn we heerlijk uit eten geweest op het strand. Verse vis, muziek op de achtergrond en veel gezelligheid van het recept van deze avond!

Op zondag hebben we een tour over het eiland gedaan. De tour begon bij de Chocolat Hills. Dit zijn letterlijk grote bergen bij elkaar gelegen. Helaas waren ze niet bruin, wat ze namelijk alleen in de maanden april en mei zijn, maar groen. Het was een mooi gezicht om vanaf een uitkijkpunt dit gebied te kunnen zien. Vervolgens gingen we naar de Hanging Brigh. Twee grote, van bamboe gemaakte, bruggen hingen naast elkaar over een rivier. Even met zijn alle erover heen lopen, wat lachen en we konden weer verder. Het adventure park was de volgende stop. Zoals we van te voren al wisten konden we hier de zipline doen over de Loboc River. Eenmaal aangekomen werd ik nog enthousiaster en wilde dit graag doen. De ‘heenweg’ deed ik samen met Linde en gingen we dus tegelijk naar de overkant. In het begin was het toch erg spannend maar het uitzicht was heel gaaf! De ‘terugweg’ was een individuele zipline en daar ging ik dus in mijn eentje. Het was een hele belevenis maar wel weer een moment voor in de boeken! Vervolgens zijn we naar de tasier aapjes gegaan. Ik verwachte grote apen die in het rond slingerden, maar dit was het tegenovergesteld. Het waren hele kleine aapjes, zo klein als de helft van je hand. Ze hingen heel stil aan een tak van de boom en bewogen af en toe alleen hun koppie. De aapjes waren heel lief om te zien en had er dus stiekem wel een mee naar huis willen nemen.

We hebben met zijn alle een erg leuke en gezellige dag gehad en deze dan weer samen afgesloten door met elkaar heerlijk uit eten te gaan.

Doordat het de maandag een feestdag was in een deel van Cebu, was ik deze dag ook nog vrij. Gelukkig waren de andere meiden dit ook en konden we extra lang van het weekend genieten. Dit was dan ook de laatste dag van ons weekendje en hebben die doorgebracht op het strand. Het was een stralende dag, waar we erg blij mee waren. Heerlijk niks doen op het strand, boekje lezen, zonnen en zwemmen. Wij hebben ons goed vermaakt! Aan het eind van de middag begon de terugreis naar Cebu en waren we rond 21.00 uur weer in het hotel.

Dinsdag begon de vijfde week op het project. De tijd gaat snel, wat ik op het project ook merk. Ik heb soms leuke gesprekken met de leraren en leer ze steeds wat beter kennen. Ik merk dat ik veel mag vragen en doe dit dan ook. Een van de leraren vertelde mij dat hij 6000 peso per maand verdiend, wat omgerekend 120 euro is. Hiervoor moet hij elke week vijf lange dagen werken. Ik schrok van dit bedrag maar aan de andere kant verbaasde het mij niet. Het salaris is niet te vergelijk met dat in Nederland, daar het leven ook zo anders is. Ook vertelde hij over de tyfoon van twee jaar geleden. Zijn hometown Dumaguete is toen flink geraakt en zijn huis en spullen waren allemaal verdwenen. Ik vond dit heftig om te horen en wist niet zo goed hoe ik hier op moest reageren.

Afgelopen vrijdag ben ik niet naar mijn project Prime Center geweest maar ging ik mee met een ander project naar de vuilnisbelt. Dit was heftig om te zien en onvoorstelbaar dat er op deze vuilnisbelt 500 gezinnen wonen in kleine zelfgemaakte huisjes. Tijdens een ronde over de vuilnisbelt kwam ik veel kinderen tegen, die gelijk op mij af kwamen. Dat de kinderen op deze plek moeten opgroeien, is niet te bevatten. Boven de vuilnisbelt had ook de rook van het verbrande afval. Dit geeft een vreselijke geur af en doordat het deze dag erg warm en zonnig was, was de geur nog sterker. Het is niet te beschrijven hoe het is om op een vuilnisbelt te lopen en te zien hoe de mensen daar leven.

Dit weekend zijn we in Cebu City gebleven. Omdat het Sinterklaas was, vonden wij dit een goede reden om heerlijk luxe uit eten te gaan en wijn te drinken, en daar hebben we dan ook even goed van genoten! Daarna ben ik met een paar meiden naar een uitgaansclub geweest en hebben daar nog even wat gedronken en gedanst. Eenmaal terug in het hotel ben ik snel in slaap gevallen en heb zaterdag lekker kunnen uitslapen (voor zover dat lukt want de automatische wekker zit er al aardig in). Zaterdag hebben we lekker rustig aan gedaan en zijn we in de middag even naar de shoppingmall geweest. Ook zondag hebben we weer genoten van het weekend en hebben we deze dag doorgebracht bij het Best Western Hotel. Hier hebben ze een heerlijk zwembad op het dak! Na dit weekendje thuis ben ik weer opgeladen om morgen te beginnen aan mijn zesde week op het project. De tijd gaat snel, maar ik geniet nog steeds onwijs van de mooie en leuke dingen hier in de Filipijnen!!

Tot snel & een dikke kus x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

Actief sinds 16 Okt. 2015
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 4134

Voorgaande reizen:

18 Oktober 2015 - 08 Januari 2016

Filipijnen

Landen bezocht: